MPR 2002 KERAMAT DAN MERDEKA »

MENGANGKASAKAN

MANTAN MPR 2002

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

"Maka bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu dan jadilah engkau diantara orang yang bersujud yakni solat.Dan sembahlah Tuhanmu sampai yakin (ajal) datang kepadamu." Al-Hijr : 98-99


Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

PERHATIAN!!!
Email penulis joharibrave di yahoo mail tidak lagi digunakan berikutan di senarai sebagai spam.Kepada mereka yang ingin berbicara silakan di sengkuangmerah@yahoo.com

Kepada mereka yang minat dan ingin mengetahui perihal spiritual dan paranormal sila layari dan menjadi member di Forum Paranormal Malaysia

Bagaimana untuk memartabatkan Mantan Minggu Penulis Remaja

Tuesday, November 27, 2007

Berita Harian


Menuntut ilmu usah sampai pinggirkan bahasa Melayu

Bersama Prof Dr Sidek Baba

AKHIR-AKHIR ini timbul lagi isu kepentingan bahasa Melayu dan bahasa Inggeris sebagai bahasa utama dan bahasa kedua. Secara perundangan, statusnya adalah jelas dalam konteks Malaysia, tetapi aspek penggunaannya menjadi isu antara integriti dan kemampuan mendapatkan ilmu menggunakan bahasa Inggeris.

Bangsa Anglo-Saxon atau orang Eropah menghantar orang yang mahir berbahasa Arab untuk datang ke Andalusia mempelajari dan menguasai ilmu orang Islam dalam segala bidang, kemudian menterjemahkannya ke bahasa Latin atau Ibrani sebagai asas maju dan berubah.

Strategi mereka ialah mengekalkan integriti sebagai bangsa Eropah dan menguasai ilmu pengetahuan daripada tamadun lain untuk maju.


Dalam konteks Malaysia, bahasa Melayu berada dalam kedudukan yang unik untuk dijadikan bahasa integrasi dan bahasa ilmu. Memperkasa diri dengan penguasaan bahasa Inggeris malah bahasa lain satu keperluan kerana sifat zaman berubah dan perkongsian ilmu dalam tamadun orang lain adalah dituntut.

Uniknya, bahasa Melayu dalam konteks umat Melayu terpancar istilah dan makna yang berasaskan sistem nilai. Sejak merdeka terbukti bahasa ini digunakan di pusat pengajian tinggi khususnya dalam bidang sains, teknologi dan perubatan.

Lulusan sekolah dan institusi yang menggunakan bahasa Melayu terbukti berjaya melanjutkan pelajaran ke luar negara tidak saja di universiti yang menggunakan bahasa Inggeris tetapi juga bahasa Perancis, Jerman, Jepun, Korea dan sebagainya.

Persoalan berbangkit ialah memperkasa bahasa Inggeris menyebabkan status aplikasi bahasa Melayu beransur-ansur dipinggirkan. Penggunaannya dalam subjek sains dan matematik tidak saja memberi kesan pencapaian dalam akademik, tetapi menjadikan penggunaan bahasa Melayu semakin tidak penting.

Lebih membimbangkan lagi, ia menjadi bahasa rojak dalam kegunaan harian. Ini bakal menyentuh integriti bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu dalam konteks sebuah negara merdeka.

Memperkasa bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua, malah bahasa Mandarin sebagai bahasa ketiga untuk menghadapi cabaran perubahan amat penting. Ia menuntut pendekatan pengajaran yang dinamik dan kreatif di bilik darjah serta kuliah supaya kesan penguasaannya terserlah.

Kemajuan teknologi serta modul terkini dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa kedua dan ketiga terbuka luas untuk diaplikasikan supaya tidak saja penguasaan bahasa ibunda menjadi teguh tetapi dalam masa sama penguasaan bahasa Inggeris menjadi lebih baik.

Tidak ada asas akademik dan hujah integriti yang menyatakan meninggalkan bahasa ibunda dalam menguasai ilmu dan mendakap bahasa kedua menjadi bahasa utama menyebabkan sesuatu bangsa itu maju.

Orang Perancis, Jerman, Jepun, China dan Korea masih tetap mempertahankan integriti bahasa ibundanya untuk maju tetapi dalam masa sama, amat terbuka bagi menguasai bahasa lain sebagai strategi untuk maju dan membangun.

Strategi Malaysia untuk terus tidak mengubah peruntukan perundangan mengenai status bahasa ibunda baik dalam Perlembagaan atau Akta Pendidikan adalah sesuatu yang bijak. Memberi keutamaan untuk memperkasa bahasa Inggeris dan bahasa lain adalah langkah strategik untuk maju.

Psikologi ini harus diperkukuhkan dengan teguh dan mantap sebagai warga Malaysia tidak saja dalam dasar tetapi juga dalam amali serta aplikasi.

Memberi fokus mengenai sains dan matematik penting daripada sudut ilmu dan akademik. Menggunakan Bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar boleh memberikan dua implikasi besar. Pertama, bidang sains dan matematik amat rapat hubungannya dengan corak ilmu pengetahuan dan kemahiran yang berkembang pada masa kini dan depan.

Menjadikan bahasa Inggeris sebagai bahasa utama menyebabkan jangka panjangnya meminggirkan kepentingan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu. Ia juga menyentuh mengenai persoalan integriti kerana bahasa itu dikaitkan dengan jiwa sesuatu bangsa.

Melaksanakan strategi memperkasa bahasa Inggeris tanpa melakukan projek perintis, persiapan guru dalam penguasaan bahasa, prasarana pembelajaran tidak kondusif di luar bandar menyebabkan wujudnya jurang pencapaian yang berbeza dan boleh menyebabkan keciciran melebar.

Keputusan Kementerian Pelajaran untuk mengkaji dasar ini pada 2008 adalah suatu langkah bijaksana dan tidak terlalu lewat. Petanda yang ada dalam keputusan lalu menjadi bukti pelajar akan lebih mudah menguasai ilmu dan kemahiran menggunakan bahasa ibundanya dan dalam masa sama pemerkasaan bahasa Inggeris memerlukan perancangan dan strategi pembelajaran lebih berkesan.

Jika Kementerian Pelajaran dan Kementerian Pengajian Tinggi dapat mengekal dan mengembalikan status Bahasa Melayu sebagai bahasa utama, Bahasa Inggeris sebagai bahasa penting, ia bakal menjadikan Malaysia negara yang mempunyai wibawa.

Kewibawaan mempertahan dan mengembangkan faktor teras sebagai bangsa merdeka dan terbuka dalam menguasai elemen luar lingkungan untuk maksud keilmuan dan kemajuan menggunakan bahasa penting dunia.

0 komen anda: