MPR 2002 KERAMAT DAN MERDEKA »

MENGANGKASAKAN

MANTAN MPR 2002

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

"Maka bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu dan jadilah engkau diantara orang yang bersujud yakni solat.Dan sembahlah Tuhanmu sampai yakin (ajal) datang kepadamu." Al-Hijr : 98-99


Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

PERHATIAN!!!
Email penulis joharibrave di yahoo mail tidak lagi digunakan berikutan di senarai sebagai spam.Kepada mereka yang ingin berbicara silakan di sengkuangmerah@yahoo.com

Kepada mereka yang minat dan ingin mengetahui perihal spiritual dan paranormal sila layari dan menjadi member di Forum Paranormal Malaysia

Bagaimana untuk memartabatkan Mantan Minggu Penulis Remaja

Tuesday, November 27, 2007

MASJID & KIBLAT WALK,Putrajaya Dalam Kenangan..

masjid dan kiblat walk dalam pembinaan


lakaran interior design dalam masjid



ini merupakan pelan arkitek masjid tersebut


ini merupakan steel yang direka khas untuk 'joints' pembinaan struktur masjid


ini merupakan lakaran asal dimana ada dua tiang di masjid tersebut



gambar diatas semasa awal projek pembinaan





MASJID & KIBLAT WALK,Putrajaya Dalam Kenangan..

Aku baru lepas surf di laman blog Abg Faisal tehrani membaca puisi "dalam besi", lantas terkenang aku kenangan di Masjid & KIBLAT WALK, Putrajaya. hehe.Untuk pengetahuan dalam projek mega tu aku antara watak kecil dalam membina Masjid & KIBLAT WALK tu. Ianya berlaku sekitar tahun 2006 aku telah praktikal di projek mega tersebut.Sehingga kini aku masih simpan gambar-gambar kiblat walk.

Dalam praktikal aku tu aku diberi tugasan penting dengan di ketuai oleh Chief aku atau Ketua Jabatan Ukur(atau dalam englishnya surveying department) En. Mizi.Tugas aku masa tu ialah buat survey kat semua tempat kiblat walk.Jadi survey ini penting kerana sedikit kesilapan dalam pengiraan maka sesuatu sambungan(joints) pasti akan tersasar.Jadi ketepatan dalam AUTOCAD(double check) dan ketepatan Teodolite memang penting.

Tidak aku nafikan masa praktikal dibawah payung AZRB BHD(main contractor) dalam projek masjid kiblat walk memang meletihkan sampai kulit aku gelap.hehe..Jika anda semua pergi ke kiblat walk yang dijangka siap pada 2008 tu nanti akan nampak Bridge(jambatan) itu antara hasil kerja survey aku yang mencabar.Selain itu jugak sebelum steel yang besar itu diletakkan akulah antara watak kecil yang membuat kiraan untuk mendapatkan kedudukan(joints) yang tepat.Dalam department tu hanya ada 4 orang termasuk aku dan kemudiannya 3 orang termasuk aku dalam membuat hampir semua kerja survey.Cukup perit jugak laaa.hahahha

Alhamdulillah dalam praktikal di masjid & kiblat walk tu banyak mengajar aku secara nyata apa yang aku praktiskan dalam profesion aku. Jadi aku berbangga juga bahawa ada juga wakil MANTAN MPR yang membantu membina MASJID & KIBLAT WALK yang menelan belanja juta juta ringgit ni. Dan untuk pengetahuan anda, sebenarnya pelan asal masjid kiblat walk itu telah di tukar berikutan bajet tak cukup(itu kata staff masa aku praktikal).Sebagai tambahan aku jugak antara orang yang pernah memanjat 4 tiang paling tinggi kat masjid kiblat walk tu. Memang berisiko.hehe

Menarik pasal Masjid & KIBLAT WALK itu ialah struktur dia banyak gunakan steel.Kubah dia juga gunakan steel,itu yang menarik dan unik.Selain itu juga kedudukan dia bersebelahan dengan tasik menampakkan kecantikan yang tersendiri.Kawasan tu memang susah nak jumpa kerana tersorok tetapi sekarang ini aku rasa senang nak jumpa sebab hampir 80% rekabentuk bangunan dah siap. Kiblat walk tu berdekatan dengan PALACE OF JUSTICE(POJ). Disini aku lampirkan beberapa gambar masa aku praktikal.hehe..


Semoga bermanfaat..



1 komen anda:

aslan said...

slm. sy aslan student QS uitm shah alam. the above writing really grab my attention, sgt menarik..sy nk mintk tlg. sy nk propose final year project "construction of Kiblat Walk". ade x kenal QS kt AZRB.. nk mintk contack num or emel..TQ