MPR 2002 KERAMAT DAN MERDEKA »

MENGANGKASAKAN

MANTAN MPR 2002

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

"Maka bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu dan jadilah engkau diantara orang yang bersujud yakni solat.Dan sembahlah Tuhanmu sampai yakin (ajal) datang kepadamu." Al-Hijr : 98-99


Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

PERHATIAN!!!
Email penulis joharibrave di yahoo mail tidak lagi digunakan berikutan di senarai sebagai spam.Kepada mereka yang ingin berbicara silakan di sengkuangmerah@yahoo.com

Kepada mereka yang minat dan ingin mengetahui perihal spiritual dan paranormal sila layari dan menjadi member di Forum Paranormal Malaysia

Bagaimana untuk memartabatkan Mantan Minggu Penulis Remaja

Thursday, November 29, 2007

Allahyarham Usman Awang

Usman Awang dan sikap kita

Oleh: AZMAN ISMAIL

HARI ini, 29 November. Tidak ramai yang menyedari ia adalah ulang tahun keenam kematian Sasterawan Negara Datuk Usman Awang, seorang pahlawan tanpa senjata dan panglima perang tanpa seragam.

Pada tanggal tersebut, enam tahun lalu, jenazah Allahyarham terbaring kaku. Beliau meninggalkan segudang ilmu dan segunung intan kata yang tidak ternilai buat anak-anak bangsa.

Usman adalah lambang pengabadian yang tiada tara seorang anak watan dalam memperjuangkan nasib bangsa, bahasa dan jati diri. Noktah perjuangannya adalah hembusan terakhir nafasnya.

Khazanah ‘perang’ yang ditinggalkan terlalu banyak. Bukan sahaja warisan keilmuan dan dunia kreatif tetapi juga tugu kemanusiaan yang menerobos benteng perbezaan keturunan dan kepercayaan.

Kemanusiaan hanyalah sebuah penemuan sementara dan akan musnah seperti wajah yang dilukis pada pasir, tulis Michel Foucault pada 1966.

Tentunya pendapat tersebut sesuatu yang tidak boleh diterima secara bulat-bulat. Seseorang penulis tidak pernah dikuburkan bersama-sama idealisme dan gagasannya.

Buktinya, idealisme dan gagasan Allahyarham tersebut terus hidup. Karya-karya kemanusiaannya sentiasa segar. Keindahan kata dan bahasanya dalam sajak-sajak seperti Bunga Popi, Gadis Kecil, Kekasih dan Suara Dari Pusara’terus berkumandang.

Allahyarham adalah contoh terbaik insan yang belajar dari alam. Pendidikan formalnya hanya setakat darjah enam di sebuah sekolah Melayu di Kuala Sedili, Johor. Namun, persekitaran dan rasa yang menjadi gurunya.

Beliau tidak pernah mengenal fenemenologi Edmund Husserl, teori sejarah Arnold Toynbee atau falsafah-falsafah Karl Marx dalam erti sesungguhnya.

Kemanusiaan difahami dalam acuannya tersendiri. Tidak ada kerangka sejarah, fenemenologi atau falsafah formal. Sebaliknya ia dibina di atas dasar kesedaran jati diri Melayu dan Malaysia.

Oleh itu, tarikh 29 November tersebut, banyak perkara yang boleh dipertanyakan. Apa program untuk memperingati jasa Allahyarham yang tidak ternilai kepada kemanusiaan, kebahasaan dan kesusasteraan tanah air itu?

Apa agenda sastera dan bahasa yang boleh dikongsi dengan generasi hari ini sempena 29 November itu. Atau, kita akan terus menganggap tarikh tersebut sama seperti hari-hari lain?

Pada 29 November 2007, kemungkinan besar tidak ada sebarang acara untuk mengenangnya. Sebabnya, memang sebahagian besar daripada kita telah lupa dan mungkin juga sama sekali tidak pernah mengingati tarikh pemergian Allahyarham.

Namun, mungkin tidak pada 29 November tahun depan dan seterusnya. Ada sesatu pengisian yang boleh diadakan. Kita perlu ingat, Usman Awang adalah satu khazanah keilmuan Melayu.

Pemikir Perancis, Jean-Francois Lyotard menulis satu kenyataan yang memukau - Begitu banyak kegagalan dan kesalahan dalam sejarah peradaban manusia ialah apabila kumpulan yang berkuasa cuba melupakan nasib si miskin dan pembela kebenaran.

Kita tidak meletakkan Allahyarham sebagai pembela kebenaran tetapi sebagai khazanah keilmuan Melayu dalam konteks pandangan Lyotard tersebut.

Jika jasa dan pengorbanan setengah abad Allahyarham dalam bidang kreatif dan intelektualiti Melayu dilupakan, khazanah keilmuan Melayu bakal memasuki ‘zaman tragedi’ (meminjam istilah Lyotard).

Sastera dan perjuangan menegakkan bahasa Melayu adalah sebuah pengabdian Allahyarham. Beliau merupakan Sisyphus yang dikutuk oleh Dewa-dewa untuk mengangkat batu besar ke puncak bukit.

Sesampainya di puncak, batu itu jatuh kembali dan tugasnya untuk terus membawanya ke puncak. Dan, ‘batu’ bahasa itu diperjuangkan lebih setengah abad tanpa erti penat dan lelah.

Bahasa dan sastera Melayu adalah sebuah jiwa dan pengabdian Allahyarham yang tiada taranya. Walaupun jasadnya telah tiada, idealismenya terus hidup dan kekal.




0 komen anda: